The final countdown

7 maart 2013 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Kia Ora iedereen,

De laatste dagen zijn nu onderhand echt in gegaan en daarom wordt het hoog tijd om weer een blog er tegen aan te gooien! We hebben de laatste weken zoveel gezien en gedaan dat het echt onmogelijk in een blog past, dus we zullen hier en daar dingen overslaan. Een goede reden om ons straks de oren van het hoofd te vragen;)

We pakken onze avonturen weer op vanuit Wanaka. We hebben hier een aantal heerlijke dagen gehad voor we vertrokken richting het zuiderste puntje van Nieuw-Zeeland. Deze route ging via Milford Sound, een natuurgebied vergelijkbaar met de fjorden van Noorwegen. Dat vraagt natuurlijk om een bootritje! Een schitterend mooi natuurgebied!

Vanuit Milford Sounds zijn we dan ook daadwerkelijk afgezakt naar het zuiderlijkste puntje, Invercargill. Een middelgrote stad met nog meer regendagen dan in Nederland, gelukkig is het bij ons een aantal dagen droog geweest. We zijn vanuit Invercargill bij een zeeleeuwenkolonie wezen kijken, en Marieke heeft gezocht naar de beroemde nieuw zeelandse Paua schelpen (en gevonden).

Vanuit Invercargill rest er dan nog maar een ding en dat is dan weer omhoog! De weg omlaag hebben we via de kust gedaan, de weg omhoog zijn we door binnenlanden gereden. Hoge bergketens afgewisseld met schitterende meren. We hebben een aantal stops gemaakt onderweg, onder andere om een berg te beklimmen en om te raften! Overmoedig als we zijn, was onze eerst raftervaring meteen in stroomversnellingen van de hoogste orde;) Gaaf zeg!

Vanuit het ene hoogtepunt naar het andere hoogtepunt want een aantal dagen later stond zwemmen met dolfijnen op het programma. Alsof het niets is;) We vertrokken sochtends half negen in een klein bootje met ongeveer 10 anderen op zoek naar echte wilde dolfijnen. Binnen een kwartier hadden we een school dolfijnen gevonden van ongeveer 100 tot 150! Toen we eenmaal het water in waren kwamen de dolfijnen nieuwsgierig naar ons toe. Om uit te zoeken wat voor rare vis ze nou tegen zijn gekomen zwemmen ze rondjes om je heen en af en toe hebben we ze even een aai gegeven. Al met al hebben we een dik uur met dolfijnen gezwommen (of zij met ons, tis hoe je het bekijkt). Wat een geweldige ervaring! Heel bijzonder om zo dichtbij ze te kunnen zijn.

Nagenietend van deze ervaring zijn we op de ferry gestapt richting het noordeiland. Gelukkig kwamen wij aan in Wellington en niet op Ameland. Daarvoor moet je een andere ferry hebben en die doet er dan ook wat langer over. Wellington is eigenlijk de eerste echte grote stad die wij hebben bezocht in Nieuw-Zeeland en dat beviel ons erg goed. Een erg gezellige stad met leuke winkeltjes en cafetjes. Hier zijn we naar het museum geweest (gratis, anders hoeft het niet;))  en hebben we geshopt.

Na Wellington moesten we echt wel weer wat aan onze conditie doen en daarom hebben we besloten om de Tongariro crossing te gaan doen. Deze hike is een van de mooiste hikes van Nieuw-Zeeland en is ongeveer 20 km lang. Op zich nog niet heel spectaculair, todat je hoort dat je een actieve vulkaan beklimt. Eentje die afgelopen augustus en november nog uitgebarsten is. En aangezien vulkanen over het algemeen de vervelende eigenschap hebben dat ze ook nog eens berg zijn moesten we ook nog eens de berg op. Een zware maar erg bevredigende hike. Als je eenmaal op de hoogste punt staat en de rode krater in kijkt dan voel je je echt wel even nietig!

Met de spierpijn in onze benen zijn we een dag later vertrokken richting Rotorua. Deze plek staat bekend om zijn Maoricultuur (hebben wij wel genoeg van ondertussen) en om zijn zwavellucht. Rotorua ligt namelijk op een actieve breuklijn van de aarde en hier is dan ook veel activiteit te vinden. Bijvoorbeeld zwavelmeren, bubbelende modderpoelen en rokende kraters. Een beetje zoals in Beppu, Japan (voor de oplettende lezers onder ons). We hebben hier dan ook vooral veel gewandeld en met bewondering gekeken naar al die natuurfenomenen. Leuke bijkomstigheid van al die geothermische activiteit is dat er een heleboel natuurlijk verwarmde bronnen te vinden zijn in Rotorua. We konden de stad dan ook niet verlaten zonder ons heerlijk in een paar hete spapools onder te dompelen.

Tijdens ons verblijf in Rotorua hebben we ook nog een bijzondere dagtrip gemaakt naar het plaatsje Matamata, ook wel beter bekend als Hobbiton. Hier zijn verschillende scenes uit de Lord of the Rings trilogy gefilmd en het was ook een filmset van The Hobbit. Hier hebben we een tour gekregen over de set en alle originele hobbithuisjes gezien. Daarna hebben we een Cider en Old English Ale gedronken in The Green Dragon (de stamkroeg van de hobbits). Al met al een hele leuke en fotogenieke dag!

Morgen vertrekken we naar de laatste plaats van onze reis; Auckland. Hier gaan we de laatste souvenirs shoppen en natuurlijk optimaal genieten van de laatste dagen!

Tot snel allemaal :)

Veel liefs,

Jurgen & Marieke

1. Elmer ingeborg nathan:
    7 maart 2013
    Hoi, leuk om een samenvatting te lezen van jullie vele en afwisselende bezigheden. Geniet van de laatste dagen & tot snel weer ziens ;) (16de vieren we Nathan's verjaardag dus als jullie puf en zin hebben haha) x
  2. Inge:
    7 maart 2013
    Wat een geweldig mooi verhaal weer en prachtige foto's niets ontbreekt nog een week genieten en dat is dit alles een geweldige herinnering, bedankt dat jullie dit gedeeld hebben en een hele goede terugreis, helaas is de temperatuur in nld bij thuiskomst erg koud maar het weerzien van ouders worden jullie vast weer verwarmd! Heel veel liefs en tot gauw xxxx
  3. Opa en Oma Bijma:
    7 maart 2013
    Lieve Jurgen en Marieke. Jullie hebben weer heel wat beleefd en zijn nu aan het einde van de reis gekomen. Wij hopen jullie snel weer in gezondheid te ontmoeten. Veel liefs, Opa en Oma
  4. Els:
    7 maart 2013
    Super leuk verhaal. Mooie foto's ...nu wachten om jullie weer te onhelzen. Dikke tuut tante van......Xxx
  5. Mies:
    7 maart 2013
    Hoe gaaf is dit weer The Hobbit............!!
    Awesome :D
    Ik zie weer blije gezichten teken dat het weer super was daar ;)
    Weer een leuk verhaal, en super foto's...!!

Geniet nog even van jullie laatste week.
    En straks is het weer bibberen in het koude kikker landje.

Greeetz
  6. HJW:
    7 maart 2013
    Wederom een indrukwekkende episode in jullie wereld trip. Zwemmen in de vrije natuur met dolfijnen, je even een Hobbit voelen, hoe vet is dat!
    Dank dat jullie ons hier al die tijd, via de blog en al die prachtige foto's, deelgenoot van hebben gemaakt. Geniet nog even en tot weerziens in het zonovergoten Friesland... voor heel even nog ;-)
    X HJW
  7. Evert: