Malay madness

21 januari 2013 - Melaka, Maleisië

Salamat Danang lieve vrienden!

Ondertussen hebben we alweer ontzettend veel gedaan na ons laatste blog, dus tijd voor een update. Helemaal omdat dit voorlopig de laatste kans is om een blog te schrijven!

We zijn namelijk ondertussen al in Malaka en vertrekken morgen naar Singapore. Hierna wordt het een beetje hectisch voor ons omdat we de 24ste vliegen naar Sydney en de 26ste vliegen naar Auckland, Nieuw-Zeeland! Veel reizen in korte tijd dus;)

Maar eerst maar eens vertellen wat we allemaal in Maleisie hebben uitgespookt. Bij de fotos van onze laatste blog hebben we alvast een sneakpreview gegeven van de Orang Utans. We hebben ze gezien in een sanctuary simpelweg omdat ze zo uitgestorven zijn in het wild dat ze bijna niet meer te spotten zijn! Hier konden we er gelukkig nog dichtbij komen ook! Een ontzettend mooi gezicht om ze op hun dooie gemak te zien rondhangen! Ze zijn zo menselijk dat Marieke er per ongeluk een aanzag voor Jurgen en met de verkeerde jongen naar huis wilde gaan.

Verder hebben we in Borneo niet veel meer gedaan dan een beetje oerwoud verkennen en wilde dieren spotten! Oa. een reuze eekhoorn,verschillende vogels, kikkers en salamanders gespot en onze nieuwe beste vriend de Probiscis Monkey! Deze aap wordt door de locals ook wel de Dutch Monkey genoemd, omdat ze de apen vonden lijken op de nederlandse kolonisten! Wat overigens aardig klopt.

Na 10 dagen Borneo zijn we weer teruggevlogen naar Kuala Lumpur om van daar uit richting Cameron Highlands te gaan. Dit gebied ligt ongeveer in het midden van Maleisie en op zo'n 1500 a 2000 meter hoogte. Meteen een heel verschil qua klimaat! Waar het in de rest van Maleisie zon 35 graden is en we ons kapot zweten is het in Cameron Highlands 20 a 25 graden en vrij vochtig. De perfecte plek om thee te verbouwen en dat gebeurt dan ook in grote hoeveelheden. Heel erg mooi om glooiende heuvels te zien met overal theestruiken!

Omdat het gebied zo hooggelegen is en de luchtvochtigheid erg hoog is, heeft het oerwoud plaatsgemaakt voor een mossy forest. In goed nederlands een mossig bos, en dat is ook letterlijk wat het is. Een bos waar zelfs op de takken van bomen mos en bloemen groeien.

Na twee dagen in Cameron Highlands te zijn geweest, trokken we weer verder richting de westkust van Maleisie. Omdat Koh Tao een beetje in het water is gevallen, hebben we op een klein eilandje voor de kust van maleisie nog wat zonuren gepakt;). Echt een tropisch eiland gevoel als je heerlijk onder je palmboom zit met de voetjes in het zand, een wijntje/biertje in de hand terwijl de zon in het azuurblauwe water ondergaat! Hier hebben we drie fantastische dagen gezeten en hebben we helemaal niet gedaan. We waren van plan om met de taxi naar het strand te gaan, maar die tien meter lopen konden we nog net zelf opbrengen. Helaas kwam hier ook weer een einde aan en moesten we een nachttrein halen.

Na een ontzettend vermoeiende reis zijn we gisterochtend in Malaka aangekomen, een oud handelstadje waar duidelijk invloeden te zien zijn van Portugezen, Britten en Nederlanders! Een ontzettend mooie stad vol met leuke kleine huisjes met europese en chineze invloeden en Nederlandse straatnamen. Veel hebben we hier niet gedaan, voornamelijk Jonkerstreet verkend. Dit is een straat vol met leuke winkeltjes en boetiekjes. En natuurlijk een blog schrijven

Jullie zijn weer helemaal op de hoogte van onze mooie avonturen! We genieten echt elke keer weer van de hoeveelheid reacties en berichtjes! Het is erg leuk om te merken dat iedereen zo betrokken is bij onze reis!

We schrijven snel weer!

Groetjes,

Jurgen en Marieke

1. Inge:
    21 januari 2013
    Whow...wat een prachtige foto's mooie belevenissen wederom en intens genieten...ook fijn om even tussen de bedrijven door te relaxen in de zee en onder de palmen...komen wij aan met de muts, sjaal en handschoenen! Je kan al zien dat jullie al even onderweg zijn jurgen moet nodig naar de kapper hahaha...heel veel reisplezier verder, hopelijk krijgen jullie niette veel last van de warmte in Syndney...en tot gauw xxx
  2. Helena:
    Wauw, wat fantastisch!! Zou wel willen ruilen met de temperatuur!
    Het is hier berekoud en er ligt sneeuw! Heerlijk die mooie stranden en al die avonturen die jullie beleven! Geniet vooral nog van elkaar en van die prachtige schepping om jullie heen!
    Liefs mama
  3. Klaas Feenema:
    21 januari 2013
    Salam Sayang teman,
    Ziet er prachtig uit allemaal. Neem Jurgen maar mee terug Marieke want de bananen zijn duur in ons kouwe kikkerlandje ;-) Veel plezier daar. Doe voorzichtig.
    Hugggs van Pa
  4. Mies:
    Toppers !!
    Weer een mooi verhaal en geweldige photos wat een cultuur.
    Super !!
    Enjoy ;)
  5. Opa en Oma Bijma:
    Lieve Jurgen en Marieke,
    Wat fijn dat jullie zo genieten van je reis, Opa zou zo met jullie willen ruilen, maar helaas laat de gezondheid dat niet toe. Het is niet erger geworden hoor, maar je moet er wel rekening mee houden. Het is hier berekoud en een harde oostenwind. Gelukkig zitten we warm. Veel plezier verder en een dikke kus van Opa en Oma.
  6. Tineke van Althuis:
    Heey wereldreizigers!
    Altijd leuk om jullie verhalen te lezen en fotos te kijken! Stiekem heel jaloers natuurlijk! Ik zit hier (net als vele anderen) al druk af te tellen, want vind het natuurlijk leuk als je er weer bent Marieke!!
    Dikke tuut
  7. Edward & Isa:
    1 februari 2013
    Beste Jurgen en Marieke
    Wij volgen uw prachtige reis met veel belangstelling.
    Uw blog is fascinerend. Dankzij Google vertalen kunnen we nu lezen. Hier in Ierland is het koud en nat. Uw families in Nederland zijn uiteraard met veel hetzelfde weer. Geniet van uw reis, goed te houden, gelukkig zijn. Met goede wensen van Edward en Isa xx
  8. Audry:
    5 februari 2013
    Kia Ora 'loopies'! Ik heb vanavond jullie blogs eens doorgelezen. Wat maken jullie een fantastische reis! Het is genieten geblazen met de mooie foto's en de leuke blogs. Nog heel veel plezier in Nieuw-Zeeland en mochten jullie nog sightseeing-tips nodig hebben, die geef ik graag! ;) Haere ra! x
  9. Marieke:
    12 februari 2013
    Hoi Edward en Isa,

Leuk dat jullie de weg hebben gevonden naar onze blog. We vinden het super leuk om van jullie te horen. We hebben veel gehad aan jullie tips in Singapore. Haw Par Villa was echt bizar, maar leuk! Hoop dat alles goed met jullie gaat!

Hi Edward & Isa,
    Nice to see you have found your way to our blog. It's great to hear from you! We enjoyed Singapore very much and your tips were really helpfull, Haw Par villa was bizar but fun! Hope you are well. We'll e-mail you soon!