Singapore, Sydney en Super-Zeeland

12 februari 2013 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Kia Ora vrienden!

Het is toch alweer een hele poos geleden dat onze laatste blog online is gekomen! Het wordt dus wel weer eens tijd om jullie op de hoogte te brengen van onze wilde avonturen! Ons laatste blog dateert van een week of drie geleden en in de tussentijd hebben we ontzettend veel gedaan en gezien! We zijn in Singapore en Sydney geweest en zijn nu ongeveer twee weken in Nieuw-Zeeland.

Om bij het beging te beginnen zullen we eerst onze avonturen in Singapore en Sydney vertellen! Vanuit Melakka zijn we met een bus richting Singapore gegaan. Omdat Singapore een eigen doaune heeft betekent dit ook weer een nieuwe stempel in ons paspoort! We hebben nu al een paar hele mooie paginas vol ;)

In Singapore hadden we niet heel veel tijd, maar de tijd die we hadden hebben we goed besteedt! We hebben een dag de Indische buurt en Chinatown verkend. Heel erg leuk om te merken dat twee wijken zo dichtbij elkaar zo erg kunnen verschillen! De dag hierop hebben we de jungle weer opgezocht! Singapore Zoo stond namelijk op het programma! Naar het schijnt een van de beste dierentuinen van Azie en misschien wel de wereld. Om een voorbeeld te geven: toen we spontaan ergens op een bankje een foto wilde nemen, kwamen er vanuit het niets 5 orangutans achter ons zitten ;) De Zoo was zo opgezet dat veel dieren freerange (vrij) konden bewegen tussen de bezoekers en de natuurlijke leefgebieden waren prachtig nagemaakt. Prachtig weer gehad en ons uitstekend vermaakt!

We hadden nog een ochtend in Singapore over en deze hebben we doorgebracht in de Haw Par Villa. Dit is een gigantische tuin die vol is gezet met allemaal beelden die de chineze cultuur en religie moeten uitbeelden. Klinkt saai? Wacht maar tot je in de grot komt waar de scenarios van de hel uitgestald staan;)  Dankzij een tip van onze vrienden Edward en Isa zijn we hier naar toe geweest en we hebben ons erg vermaakt! Thank you, Edward and Isa!

Savonds vlogen we alweer naar Sydney, waar we helaas maar een dag hadden. Wat doe je in een dag? Niet heel veel toch? Wij wel! We hebben een citytour gemaakt met een engelse bus genietend in het warme zonnetje van Sydney. Alle trekpleisters gezien en uitgebreidt gefotografeerd voor jullie;) Daarnaast heeft Jurgen nog even snel een duik gemaakt in het heerlijke water van Bondi Beach, helaas is een foto met een van de beroemde lifeguards niet gelukt ;)

Na een ontzettend drukke dag en een kort nachtje in Sydney moesten we al snel weer verder richting Christchurch. Na de uitgebreide Border Patrol die onze schoenen, souvenirs en tassen uitgebreid onderzochten, mochten we Nieuw Zeeland binnengaan. De hoofdstad van het zuidereiland staat bekend om zijn mooie parken en tuinen. Gelukkig voor is was het mooi weer en trad er in het park een leuk bandje op!:) Konden wij even rustig de benen strekken en bij komen van een paar erg hectische dagen.

Qua weer is het wel een beetje wennen in Nieuw-Zeeland. Na drie maanden 30 a 35 graden en geen wolkje aan de lucht is het in Nieuw-Zeeland iets anders. Het is hier tussen de 18 en 25 graden en af en toe wat bewolkt. Echte regen hebben we nog maar een paar keer gehad en daarmee schijnen we erg veel geluk te hebben! Een beetje zoals de Nederlandse zomer dus ;)

Na een tweetal relaxte dagen zijn we begonnen met onze bustoer door Nieuw-Zeeland. Dezelfde organisatie die we hebben gebruikt in Laos en Thailand heeft ook bussen in Nieuw-Zeeland en dus zitten wij ook hier weer in een oranje bus van Stray.

Vanuit Christchurch zijn we richting Kaikoura gegaan, een plekje aan de kust boven in het zuidereiland. Na wat zeehonden (Jurgen is er zo ongeveer over gestruikeld), dolfijnen en walvissen gespot te hebben zijn we weer vertrokken richting Picton. Dit stadje zullen we (net als Kaikoura trouwens) nog een keer aan doen op weg naar het noorden en misschien zien we er dan wat meer van, maar dit keer hebben we eigenlijk alleen het bubbelbad gezien;)

Volgende stop: Abel Tasman National Park. Dit is een natuurreservaat met goudkleurige stranden en azuurblauw water! Een soort Langkawi in Nieuw-Zeeland, zullen we maar zeggen. Dit is ons thuis geweest voor drie volle dagen, waarvan we er een deels op het strand hebben doorgebracht en het andere deel lopen van en naar het strand;) Een dag hebben we heerlijk gezeild en we hebben nog een dag besteedt aan wassen, boodschappen en monopoly (het regende heel erg en Jurgen heeft gewonnen).

Na Abel Tasman zijn we weer in de oranje bus gestapt naar een klein plaatsje wat zuidelijker aan de westkust, Blackball. De weg naar Blackball was ontzettend mooi met elk half uur ongeveer een compleet ander landschap. Bergen, dalen, rivieren en meertjes worden afgewisseld met ruige kuststroken en bochtige weggetjes. Blackball zelf is een oud mijnerstadje en de mijn is nu dan wel gesloten, maar je mag er nog wel een kijkje nemen. Viel niet veel meer te zien hoor, maar toch leuk om een stukje geschiedenis mee te pakken!

Na Blackball volgde Franz Joseph, vernoemd naar de gletsjer die ernaast ligt. Deze is op zijn beurt weer vernoemd naar de Oostenrijkse keizer door de kerel die de gletsjer ontdekt heeft. Gletsjer horen koud te zijn en in hooggelegen gebieden te liggen, deze niet. Hij ligt ongeveer aan de kust op 250 meter hoogte. Hoe dit precies kan is een lang en meteorologisch verhaal en wij snappen er niets van, maar het is wel een uniek gezicht. Natuurlijk is kijken leuk maar erop staan nog leuker. Dus hebben wij de gletsjer beklommen en een certificaat om het te bewijzen! Ontzettend leuke ervaring en heel bijzonder om in je t-shirtje te staan en omringd te zijn door ijs!

Na hier een aantal dagen vertoeft te hebben zijn we neergestreken in Wanaka. Dit plaatsje ligt wat meer landinwaarts en dus ook wat hoger in de bergen, aan een gigantisch meer. Schitterend weer gehad hier en een ontzettend mooie omgeving. Genieten met dubbele hoofdletter! Vanochtend zijn we vertrokken uit Wanaka en in de loop van de middag zijn we aangekomen in Christchurch. Hier blijven we nog anderhalve dag en dan vertrekken we richting het allerzuidelijkste puntje ongeveer.

De reden dat het zolang heeft geduurd voor er weer een blog is gekomen is dat internet hier erg duur is en eigenlijk ook heel erg langzaam. Middenin Laos was op elke hoek van de straat wifi en hier in NZ kost het je klauwen vol geld;-) rare wereld!

Voor ons gevoel is het aftellen ondertussen begonnen, ook al hebben we nog een maand. Enerzijds vinden we het heerlijk om op reis te zijn en elke dag nieuwe herinneringen te maken, anderzijds beginnen we nu thuis ook wel te missen. We hebben zin in boerenkool, stamppot, een krentebol oude kaas, snert en doperwtjes;) Niet alles tegelijk hoor!

Wij gaan snel weer verder met genieten en hopelijk hebben jullie weer even kunnen meegenieten met onze verhalen. Tot snel alweer en wij zijn ook benieuwd naar jullie verhalen hoor!

Over een paar uurtjes volgen de foto's! Nu eerst even lekker slapen ;)

Liefs,

Jurgen en Marieke

1. Inge:
    12 februari 2013
    Heerlijk weer even 'wegzwijmelen' in jullie avontuur, een heel ander deel van de wereld, en maar goed dat de temperatuur steeds wat 'frisser' wordt, is de overschakeling niet zo groot...nu wordt het kaartje van de gorilla's ook weer duidelijk...Arme M &M...
    Super dat jullie het verhaal weer wilde delen, en ik kijk uit naar de foto's bij dit verhaal...liefs Inge
  2. Opa en Oma Bijma:
    Lieve Jurgen en Marieke,
    Fijn om weer wat van jullie te horen. Jullie zien ontzettend veel en genieten dus ook. Wij missen jullie en het is fijn te horen dat jullie ons nu ook gaan missen en wel weer naar huis toe willen. De tijd gaat snel en voor je het weet ben je weer in Nederland.
    Wij zien naar jullie uit.
    Veel liefs, Opa en Oma
  3. Els:
    12 februari 2013
    Ow lieve schatten....wat beleven jullie veel leuke dingen. Fijn ook dat wij die mee mogen beleven vanuit onze laptop :-P...Hier een strenge oosterwind met een graatje of 1 wat aanvoelt tot -10... ...jullie mogen dan ook echt niet mopperen...geniet nog maar volop van jullie laatste maandje avontuur Xxx tante van....
  4. HJW:
    12 februari 2013
    Wat weer een prachtig gedetailleerd verslag en zo vol van uitersten. Chinatown, Singapore, de jungle, Sydney (jammer van Bondi Beach... of wilde Jurgen niet?) en Nieuw Zeeland! Nog een maandje... pffffffffff... Ik zie uit naar de foto's!
    greetz
    HJW
  5. Thea:
    12 februari 2013
    In gedachten zie ik jullie staan tussen de "spetters" van Bondi beach. Wat byzonder ook om zo dicht bij orang oetans te zijn.
    Affijn....nog steeds geen heimwee ?
  6. Fieke:
    12 februari 2013
    We hebben net samen van jullie avonturen zitten genieten! Eigenlijk kunnen we niet wachten op de mooie foto's, geniet maar lekker verder!!
    Oma en Fieke
  7. Marieke:
    Hoi lieverds,

Wat fijn om jullie reacties te lezen! We genieten er enorm van dat iedereen zo met ons meeleeft! Nog even en dan zijn we terug om jullie persoonlijk de verhalen te vertellen :)

Tot snel!

Veel liefs,

Marieke & Jurgen
  8. Willy:
    16 februari 2013
    Hoi Jurgen en Marieke,

Fijn om jullie mooie belevenissen en prachtige foto's te bewonderen, wat hebben jullie veel gezien.
    nog een paar weken en zit het erop.
    Hier in Bolsward alles prima, gisteravond zijn we wezen wokken bij de overbuurman, met een leuke groep.
    Lekker gegeten en heeeeeel gezellig!
    Het sporten gaat super, we zijn TOPFIT en een "lijntje" dat we hebben! Jurgen we hopen je binnenkort weer te ontmoeten op de sportschool, lekker bijkletsen met een bakje koffie.
    Een sportieve groet van de "wokgroep" :Ine,Gety,Annie,Baukje,Marry,Woppy,Eddy,Herman,Sake,Wibo,Peter,Dick,Reinder,Aafje,onze Willem, de juffen Rixt en Annemiek en mijn persoon Willy.
    Geniet deze laatste weken en tot gauw!!
  9. Edward & Isa:
    5 maart 2013
    Hi Jurgen & Marieke. We hopen dat u beiden echt genieten van uw laatste weken van je prachtige reis. We waren blij om te lezen in je blog dat je de "Tiger Balm Gardens" in Singapore genoten. We gaan naar Luxor weer op 17 maart gewoon over wanneer u wordt de afwikkeling weer thuis. Wij wensen u een goede reis naar huis en een blij weerzien met uw familie en vrienden. Ze zullen blij zijn om je weer te zien en te horen van uw vele avonturen. Wij hopen dat u ons te bezoeken in Ierland. Onze beste wensen. Edward & Isa.