Oude en nieuwe belevenissen

6 januari 2013 - Kuala Lumpur, Maleisië

Gelukkig nieuwjaar iedereen!!

Allereerst de beste wensen voor al onze trouwe volgers! Hopelijk hebben jullie een goed en gezellig oud & nieuw zonder ongelukken gehad! Wij hebben een super bijzondere jaarwisseling gehad, eentje die we zeker niet snel zullen vergeten!

Allereerst de periode tussen Kerst en oud & nieuw. Deze hebben we grotendeels in Pnom Penh doorgebracht, dit is de hoofdstad van Cambodja. Naast de bekende Killing Fields en het Chuong Ek museum (herinneringen aan het Rode Khmer tijdperk) is er verder niet veel te doen. De stad vonden wij niet super interessant, maar misschien zijn wij niet in het goede gedeelte beland. Wel hebben we de Killing Fields en het Chuong Ek museum met een bezoekje vereerd.

We hebben ze beide op een dag gedaan, wat een erg indrukwekkende dag is geworden. De geschiedenis leert ons dat de Rode Khmer in 1975 aan de macht is gekomen, met als grote leider Pol Pot. Deze ultracommunistische partij vond dat Cambodja alleen zich bezig moest houden met landbouw en industrie. Van de ene op de andere dag hebben ze hele steden leeggehaald en aan het werk gezet op het platteland. De mensen die verder hadden gestudeerd, of gewoonweg er slim uitzagen (denk: een bril dragen), werden naar Chuong Ek gestuurd. Ook verraders (incluis de familie, zelfs kleine kinderen) kwamen hier terecht.

Deze omgebouwde school werd gebruikt als gevangenis en er werd stelselmatig gemarteld om nog meer namen van verraders te krijgen. Als men uitgemarteld was (dit kon soms maanden duren) werd je doorgestuurd naar de Killing Fields. Bij deze oude Chinese begraafplaats net buiten Pnom Penh, hoog ommuurd, werd men uitgeladen en doodgeknuppeld. Om kogels te sparen gebruikten ze alles wat ze konden vinden om iemand mee dood te krijgen. Vervolgens werden ze in een massagraf gegooid.

Deze graven zijn ondertussen deels uitgegraven, helaas weten ze niet zo goed wat ze moeten doen met de overblijfselen van zoveel mensen. Hierom hebben ze besloten om sommige graven maar intact te laten en de lichamen met rust te laten. Door het regenseizoen komen er nog steeds kleren en botten van mensen boven. Erg onwerkelijk om naar de grond te kijken en menselijke overblijfselen als tanden of botten te vinden.

Alsof dit nog niet onbegrijpelijk genoeg is staat er in het midden van het complex een oude boom. Hier werden de kinderen afgeslacht, door ze simpelweg aan de voeten op te tillen en met hun hoofdje tegen de boom te slaan. Toen de Rode Khmer in 1979 werd verdreven door Vietnamezen, waren er naar schatting 3 miljoen mensen omgekomen. Hiervan is naar schatting 30-50% afgeslacht en de rest van de mensen zijn gestorven aan ziekte, uitdroging of simpelweg vanwege te weinig voedsel. Zo vlak na Kerst was deze dag erg indrukwekkend en je kan er eigenlijk niet met je hoofd bij dat dit kan gebeuren. Deze dag hebben we afgesloten met een flink glas drank, om weer wat te bedaren.

De rest van de tijd in Pnom Penh hebben we eigenlijk niet heel veel meer gedaan, we zijn nog even naar het Nationaal Museum geweest, niet heel interessant, het Royal Palace, gesloten, en hebben we gezwommen, superlekker want het was erg warm!

We hebben ons reisschema een klein beetje omgegooid! We zijn namelijk een week eerder, al op 30 december, naar Maleisië gegaan omdat we oud & nieuw liever in Kuala Lumpur wilden vieren. Hoe ontzettend bijzonder kerst ook was rond Angkor Wat en Siem Reap, echte feestjes voor de jaarwisseling worden daar niet gevierd.

Dus Kuala Lumpur, de miljoenenstad, wel? Nou anders als dat we in Nederland gewend zijn! Na een halve avond bezig geweest te zijn om presentabel het nieuwe jaar in te gaan (backpacken eist zijn tol;)), waren we rond half elf op de place-to-be aangekomen! KLCC-park, recht aan de voeten van de bekende Petronas Towers, was superdruk en afgeladen met feestende jongeren. Supergezellig en geen last van dronken mensen, Maleisië is islamitisch en daarom is drank niet goedkoop! Daarvoor in de plaats heeft Zuid-Afrika om het leed wat te verzachten al hun oude vuvuzelas opgestuurd! Wat een feest!! ;)

Maar goed, daar wen je wel weer aan hoor! Verder was het een grote show in KLCC met DJ een licht- en watershow van jewelste en grote tv-schermen, waar het aftellen goed op te zien was. Om 23:59 stonden wij dus als vanzelfsprekend helemaal gespannen voor de grote show (en hadden we twee flesjes drank weten mee te smokkelen)! Helaas was het enigzins een anti-climax na twaalven.

Na een intiem moment (met 10.000 mensen om je heen), stonden we vol verwachting te kijken naar de aankomende vuurwerkshow! Die er niet kwam. Of tenminste niet waar wij het verwachten, achter de Petronas Towers, maar aan de andere kant. Supermooi om te zien en superkort! om 00:15 werd ons vriendelijk verzocht de uitgang op te zoeken omdat de show wel afgelopen was. Dus werd het uiteindelijk alsnog een niet zo latertje!

Wat kunnen we verder vertellen over Kuala Lumpur? Ze houden van winkelcentra (binnen loopafstand van ons B&B zater er vier supergrote), het is altijd zo warm en benauwd dat we een heel nieuw spectrum aan zweetgeuren hebben ontdenkt en de meerderheid islamitisch is en hebben we dus veel burka's en hoofddoekjes gezien! Weer eens wat anders dan de monnikengewaden die we in Thailand, Laos en Cambodja zagen.

Maar Maleisiers houden van winkelcentra. Deze winkelcentra's kun je niet vergelijken met het Zaailand in Leeuwarden. De grootste van de vier, Beryaya Timessquare heeft 3 miljoen bezoekers per maand, een eigen pretpark op de vijfde en zevende verdieping, tal van superstores binnen in, telt twee bioscopen en meer dan tien verdiepingen aan winkels. De bedoeling was dat we hier een half ochtendje een kijkje zouden nemen, maar na 8 uur besloten we maar even bij te komen in de bioscoop omdat we nog steeds naar de uitgang aan het zoeken waren;)

Verder hebben we in Kuala Lumpur eigenlijk niet heel veel meer gedaan, behalve een beetje rondkijken en wennen aan het feit dat alle wegen weer verhard waren en dat ze stoplichten hebben die werken. Er stond wederom een vliegtuig op ons te wachten. Deze bracht ons naar Maleisisch Borneo. Hier zijn we op 3 januari geland en het is hier rond de 30 graden met een lekker zeebriesje!

We verblijven nu nog in de hoofdstad en zijn vanuit hier naar een Wetlands Reserve geweest. Een gigantisch mangrovebos met allerlei vogels en reptielen en rare beesten! Gisteren hebben we een welverdiende stranddag georganiseerd, want zolang reizen is erg vermoeiend;).

Het wordt tijd voor ons om af te gaan ronden, het is al een behoorlijk lange blog geworden! De foto's volgen snel!

Nieuwjaarsgroetjes,

Marieke en Jurgen

1. Inge:
    6 januari 2013
    HAPPY NEWYEAR .....Indrukwekkend...zeker de killig fields...deze film gezien en dus beelden bij jullie verhaal, wat een belevenis weer... Jammer dat er geen foto's zijn maar daar kan ik me straks weer op verkneuten...THX voor jullie verslag en tot heel gauw maar weer...@enjoy...
  2. Mies:
    6 januari 2013
    Beste wensen voor t nieuwe jaar ;) En ja heb al mijn fingers nog hehe wow gaaf man weer een top verhaal en de jaarwisseling weer apart ervaren in de korte broek haha

Gelukkig gaat het goed met jullie en wij stelde het zeer op prijs jullie new years call ;) Omgeving.....indrukwekkend kortom weer een verhaal voor in de boeken.

Have fun and enjoy your stay !!
  3. HJW:
    Hey Marieke & Jurgen,
    Via deze weg ook nog even all the best 4 2013!
    Wat een bijzonder reisverslag deze keer. Over de Vietnamoorlog heb ik eel docu's gezien en ook veel gelezen. Een zeer wrede periode; zowel aan de Zuid als aan ook de Noordkant.
    En dan zijn vervolgens de shopping malls in Maleisie wel een behoorlijke cultuurschok.
    To be continued > have a safe trip further on !
  4. Thea:
    6 januari 2013
    Ik hoop ook ooit met Peter een paar weekjes in KL door te brengen.
    Ik wil die Petronas towers met eigen ogen zien en eten in "de bol".

Bedankt voor het verslag. Ik kijk al naar de volgende uit.
  5. Els:
    6 januari 2013
    Lieve Marieke en Jurgen, Wat een spannende leuke verhalen.....nooit saai volgens mij. Blijf steeds uitkijken naar een story van jullie....lieverds nog veel plezier en voorzichtig :-)

XXX Klaas en Els
  6. Helena:
    Hey lieve schatten,
    Wat maken jullie indrukwekkende dingen mee, zowel hele mooie als ook afschuwelijke,,,brr die verhalen over de Killing Fields geven me koude rillingen....
    Hier gezellige feestdagen gehad, maar misten jullie wel hoor!! De kerstboom is er weer uit en alles weer ruim en kaal! Fijn dat we vandaag weer even geskyped hebben, dan zijn jullie weer even heel dicht bij. Hvjullie, mama
  7. Oma Krijger:
    7 januari 2013
    Voor jullie beiden een heel Gelukkig Nieuwjaar !!!!
    Heel veel gezondheid,
    Wat genieten jullie,is het zu-nu en dan niet wat zwaar???
    Wens jullie nog een paar hele mooie maanden.
    Liefs Oma.