A whole lot of Lao Lao

11 december 2012 - Vientiane, Laos

Sabaidee lieve landgenoten!

Voor de scherpzinnigen onder ons, inderdaad geen sawaddee maar sabaidee. Waarom? Omdat we ondertussen al in Laos zitten! Voor ons gevoel is het alweer een eeuwigheid geleden dat we een blog hebben geschreven, dus het wordt wel weer eens tijd dachten wij zo.

In onze laatste blog hebben we het gehad over onze aankomst op Koh Tao. De eerste anderhalve dag hebben we echt kunnen genieten van het mooie weer en het supermooie eiland. Het eiland was nog mooier dan op de plaatjes. Helaas kregen we na twee dagen ruzie met moeder natuur en sloeg het weer om. Zitten we eindelijk op een tropisch eiland is het typisch Nederlands weer. De hele dag regen. Omdat je het weer niet kunt veranderen besloten we om het maar onderwater te zoeken.

Wat een ongelovelijk gevoel ishet om op 20 meter diepte allerlei rare vissenvoorbij te zien zwemmen! Na onze driedaagse cursus zijn we nu officieel PADI open water divers. Dit betekent dat we zonder problemen overal ter wereld kunnen duiken:) Helaas was het weer niet verbeterd in de tussentijd en dus hebben we besloten om ons tropisch eiland voortijdig te verlaten :(

Na wederom een helse terugreis met de bus kwamen we uitgeput aan in Bangkok, alleen maar om de volgende dag ons klaar te maken voor het volgende miniavontuur verweven in het grote avontuur. We zijn namelijk op pad gegaan met Stray, een organisatie die georganiseerde bustours aanbiedt in Azie en Nieuw-Zeeland (meer over die laatste volgt in een van onze Nieuw-Zeeland blogs;)) De eerste dag zijn we met een trein richting Ayutthayah gegaan, een stadje ten noorden van Bangkok wat in een ver verlopen een poosje de hoofdstad is geweest. Hier hebben we wat tempels bezocht en verder de groep wat leren kennen. Allemaal gelijkgezinden!

Onze grote reis voerde ons vervolgens naar Chiang Mai, het Groningen van Thailand. Een ontzettend leuke plaats in het noorden van Thailand, met een leuk nachtleven en de mogelijkheid voor leuke uitstapjes. We hebben hier in totaal twee dagen gezeten en hebben er ontzettend veel gedaan. Tijgerknuffelen,olifantrijden en ladyboys bekijken kunnen we nu van onze bucketlist afstrepen;) Bekijk de fotos maar eens!

Vanuit hier zijn we helemaal naar het noorden van Thailand gereisd, naar Chiang Khong.Dit is een grensplaatsje aande mekong-rivier. Aan de anderekant van de rivier ligt Laos! Hier kwamen we in de namiddag aan en de volgende ochtend moesten we vroeg vertrekken om de drukte bij de douane voor te zijn. Eigenlijk hebben we hier dus niet zoveel gedaan, behalve van het uitzicht genieten en slapen. En we zijn er achter gekomen dat Jurgen een natuurlijke aanleg heeft om vriendjes te worden met de plaatselijke zwerfhonden, wat erin resulteerde dat er de halve nacht een zwerfhond wacht hield op onze veranda (de zwerfhonden zien er trouwens verbazingwekkend goed doorvoed uit doordat ze gevoerd worden door monniken!).

De ochtend hierop hebben we grotendeels doorgebracht bij douanekantoortjes van zowel Thailand als Laos, maar uiteindelijk mochten we het communistische Laos in. We zijn nu dus twee weken lang Bolsjewieken! Je merkt er trouwens niet veel van. Wel merk je bijna direct de grote armoede die er heerst in Laos. Het overgrote deel van de 6 miljoen Laotianen verdiend ongeveer 1 dollar per dag. Ze komen aan hun eten door rijst en allerlei groenten te verbouwen op het vruchtbare land.

Dat brengt ook meteen weer risico's met zich mee,het land is namelijk in de Vietnamoorlog zwaar gebombardeerd door de Amerikanen en Russen (in totaal werd er 1100 miljoen kilo aan bommen op het land geworpen). Veel daarvan is nog niet ontploft, dus hier en daar is het nog echt wel gevaarlijk (We gaan binnenkort naar een infocentrum hierover, dus wellicht de volgende blog meer hierover). Niet te ver van de gebaande paden af dus in ieder geval ;)

Maar goed, aangekomen in Laos zijn we eigenlijk meteen in de bus gestapt richting Luang Nam Tha. We hebben hier geslapen in huis bij de locals! Erg indrukwekkend om te zien. Wassen in de rivier omdat er geen douche in het dorp aanwezig is, is op zich al confronterend. Het wordt er alleen maar erger op als je merkt dat ze zonder elektriciteit,stromend water en de rest van wat wij basisbehoeften noemen heel erg gelukkig lijken.

Het helpt misschien dat de nationale sport Beerlao is. Oftewel in een kringetje zitten en bier of zelfgebrouwen LaoLao (Whisky officieel van 40% maar we hebben onze twijfels;)) drinken. Er zijn hierbij maar twee glazen, dus je deelt het glas met de rest van de kring en iedereen wacht dus op jouw als je moet drinken. Rustig aan doen is hier niet bij. Na deze bijzondere avond en nacht, waarbij we dansend rond een kampvuur geindigd zijn, moesten we de volgende ochtend weer vroeg op om onze reis te vervolgen.

De volgende dag zijn we naar Nong Khiaw vertrokken, een van de mooiste uitzichten die we ooit hebben gezien gecombineerd met een van de slechtste bungalows die we ooit hebben gezien (met bijvoorbeeld hurktoillet/koudwaterdouchecombinatie en gratis beestjes) Hier zijn we naar een aantal grotten geweest waar ze hebben geschuild voor de bommen. Heel erg kleine ruimtes in heuvels van 400 meter hoog.

Ook hier moesten we weer vroeg eruit om onze reis voort te zetten. De afstanden die we per dag afleggen zijn rond de 200 km, maar afhankelijk van het wegdek,het weer en het overige verkeer (waarbij koeien en waterbuffels regelmatig de weg versperren) kan de reisduur oplopen tot 6,7 uur. De wegen zijn deels verhard, deels onverhard en rechte stukken weg hebben ze nog niet bedacht in Laos. Goed kunnen slapen in een bus is dan heel fijn.

Na wederom een slopende busrit kwamen we aan in Luang Prabang. Inmiddels hadden we onze medereizigers met stray goed leren kennen (samen "douchen" in een rivier schept toch een band ;)) Dus we besloten samen te gaan eten en daarna het nachtleven van Laos te verkennen. De nationale curfew van het land is half 12 savonds en dan gaat dus ook echt iedere bar en elk restaurant dicht., behalve.... Bowlingbanen! Dus in een tuktuk op naar de bowlingbaan waar het een grote happening van feestende buitenlanders was. Erg gezellig! Zo gezellig dat we met moeite ons bed uit konden komen voor ons uitstapje de volgende morgen; olifantentrainer voor een dag. Dit resulteerde in een bijzondere en lachwekkende dag waarbij we op olifanten hebben geklommen, gereden en wij de olifanten en de olifanten ons hebben gewassen.

We zitten nu op de helft van onze reis door Laos met Stray en zakken aankomende week af naar het zuiden om vervolgens de grens over te steken naar Cambodia en op eigen houtje de reis te vervolgen. Daarover meer in de volgende blog!

Alvast fijne kerstdagen allemaal!

Veel liefs,

Ons

1. Opa en Oma Bijma:
    Lieve Jurgen en Marieke,
    Weer een mooi reisverhaal. Jullie zien heel wat van de wereld. Hier is alles. Opa zijn Vader is vorige week zondag overleden op 93 jarige leeftijd. Opa en Oma waren op het moment van overlijden bij hem aan het waken en Oma zong voor hem 'k zal dan gedurig bij U zijn en vijf minuten later overleed hij terwijl wij zijn handen vasthielden. Afgelopen vrijdag hebben we hem begraven.
    Veel plezier verder en veel liefs van Opa en Oma.
  2. Tamara:
    11 december 2012
    Wat super gaaf! Erg leuk om de verhalen en foto´s te zien!
    Geniet er van met zijn tweetjes!
    Heel veel liefs!
    Tamara
  3. Inge:
    11 december 2012
    Wat heerlijk om weer even weg te zwijmelen in jullie verhaal....naar buiten kijkend en alles onder een sneeuwlaag dwarrelen de sneeuwvlokken naar benee...dus maar weer even opnieuw lezen om het mooie gevoel vast te houden van jullie belevenissen...blijf vooral samen genieten... Liefs
  4. Helena:
    11 december 2012
    Super zeg, al die avonturen en wat hebben jullie weer superleuk geschreven!! We zien het levendig voor ons allemaal!!
    Liefs Mama
  5. Mies:
    11 december 2012
    Bowlingbanan haha hoe verzinnen ze het zelfs in dat continent ;) Maar dat kampvuur is wel heel interesant haha lekker nippen o nee achterover slaan toe maar lekker lekker :P Weer super pics !!!
  6. HJW:
    Sabaidee !
    Wat weer een fantastisch verhaal... Thailand, Bangkok (wow!) Laos, Cambodja en straks ook nog Vietnam... part of history en allemaal zeer indrukwekkend om te lezen :-) Jurgen als Walt Disney's Mogli (...) op een olifant> onnavolgbaar > Njoy en beerlao ze, jullie ook hele fijne dagen en veel zon tijdens de kerst ;-)
  7. Klaas Feenema:
    17 december 2012
    Beetje late reactie van Pa want die was druk bezig met de voorbereidingen voor ons weekendje Disney :-) Mooi verhaal! Je ziet het zo voor je. Geniet ervan! Tuut. Pa
  8. Willy:
    22 december 2012
    hoi Jurgen en Marieke,

Van uit Bolsward wensen we jullie Fijne Feestdagen en een voorspoedig, reislustig, genietend,spectaculair.......2013 toe!!!
    hart. groet van Hans en Willy.