Changes, changes and more changes

24 november 2012 - Bangkok, Thailand

Sawaddee trouwe blogvolgers!

De laatste twee weken in Japan gingen erg snel. Kyoto was een prachtige stad met veel Japanse historie, helaas waren we door de vele tempels die we al gezien hadden een beetje tempelmoe geworden. Oftewel alle tempels beginnen langzamerhand op elkaar te lijken. We hebben natuurlijk de must-sees wel even bekeken, zoals The Golden Pavillion, Red tori gates en Philosephers path. Vooral de eerste twee sprongen eruit en waren behoorlijk indrukwekkend om te zien. Kyoto hebben we in stijl afgesloten met een stukje Kobe Beef. Bierstuk van koeien die oa. bier krijgen en worden gemasseerd om het vlees maar zo mals mogelijk te krijgen. Normaal gesproken onbetaalbaar, maar backpackers als wij zijn hebben we dit voor een klein prijsje kunnen proberen. Check de foto's maar even;)

Na Kyoto hebben we nog een aantal dagen doorgebracht in Tokyo. Zoals de eerste blog al liet weten is Tokyo een onwijs indrukwekkende stad. Ook ons tweede bezoekje was indrukwekkend te noemen. We hebben hier echt het grote stad gevoel ervaren en hebben oa. geshopt in Harajuku/Chibuya en Akihabara. Als je een bijzondere smaak hebt moet je vooral eens kijken in Harajuku, vreemde kleding te over. Chibuya is echt het mekka van de modebewuste mensen in Tokyo terwijl Akihabara bekend staat als het Electric District. Hier kun je allerlei gadgets kopen en bekijken. Ons reisje door Japan hebben we afgesloten met de Skytree, waar we ditmaal wel omhoog zijn geweest. Op 450 meter hoogte krijg je echt een adembenemend panaroma met waar je ook kijkt huizen, flats en mensen. Dit was zeker een van de indrukwekkendste uitzichten die we ooit hebben gezien.

Op 15 november moesten we helaas afscheid nemen van Japan met zijn bijzondere cultuur en mensen. Op die dag vlogen we namelijk naar Hong Kong, waar we vijf dagen hebben gezeten. Meteen bij aankomst werd ons al duidelijk dat er kleine cultuurverschil is tussen Japan en Hong Kong. De ordelijkheid en netheid van Japan werd vervangen door chaos en viezigheid. Ook het weer was wat anders. De laatste dagen in Tokyo liepen we met een vest aan en was het zo'n 18 graden (nog niet koud vergeleken bij jullie in dat koude kikkerlandje;)). In Hong Kong was het rond de 25 graden en een luchtvochtigheid van 70%. Gecombineerd met de dichtsbevolkte stad ter wereld betekent dat zweten, zweten, douchen en weer zweten.

Natuurlijk hebben we veel te veel betaald op de marktjes en zijn we erachter dat we niet de beste onderhandelaars ter wereld zijn;). Verder hebben we ook daar weer even een panaroma van de stad opgezocht en we zijn savonds naar de bijzondere lichtshow geweest. Hong Kong staat vol met wolkenkrabbers en ze hebben een aantal van deze wolkenkrabbers uitgerust met lasers en hele grote lampen. Op muziek geven ze zo een klein showtje weg.

De laatste dag van onze korte citytrip hebben we erg goed besteedt. We zijn die dag namelijk naar Disneyland geweest. Het park was al compleet in stijl omgetoverd in een winter wonderland met kerstlichtjes, muziek en geweldige shows. We hebben ons er van 10 uur sochtends tot 8 uur savonds vermaakt en konden daardoor genieten van de spetterende vuurwerkshow die het park ter afsluiting van de dag gaf. We had a truly magical day!!

De volgende ochtend moesten door naar Bangkok. Een van de plekken waar we eigenlijk een beetje benauwd voor waren vantevoren omdat we veel verhalen hadden gehoord over oplichters en kleine criminaliteit. Gelukkig hebben we hier compleet geen last van gehad (we zullen nog een aantal keer via Bangkok verder reizen, dus we houden een slag om de arm;)). Hong Kong vonden we al chaotisch maar Bangkok kan er ook zeker wat van. Overal zie je Tuk-tuks, taxis en irritante brommertjes rijden en oversteken is gevaarlijker voor je gezondheid dan Malaria. Het weer helpt ook niet bepaald, tussen de 30 en 35 graden met een luchtvochtigheid van 89% zorgt ervoor dat je zelfs begint te zweten als je stil ligt en alleen ademhaalt. Wel handig is dat het s'avonds zo warm is dat je als zwerver gewoon in slaap kunt vallen waar je wilt. We zijn ze overal tegen gekomen, zoals midden op de stoep, in de goot en zelfs op daken.

We hebben twee dagen in Bangkok gezeten en dat beviel erg goed. Het eten is erg lekker en kost bijna helemaal niets, de tempels die wij bezochten zijn zo gigantisch kitsch dat het gewoon weer mooi is en de thaise bevolking is een stuk vriendelijker als de chinezen die we in Hong Kong hebben ervaren. Omdat reizen erg vermoeiend is, hadden we al besloten om een kleine tussenpauze in te lassen op een heus tropisch eiland. Dit is Koh Tao geworden, een eiland wat de term strandvakantie heeft uitgevonden. Eergister moesten we onze epic journey vanuit Bangkok beginnen.

Deze reis zou een nachtbus (let wel een thaise nachtbus) en een boottocht van meerdere uren bevatten. Klinkt makkelijk? Wel als je de kaartjes voor de goede datum besteld en niet voor een week ervoor. Hier kwamen we een half uur voor vertrek achter. Even spannend want zelfs bij de zwervers lag het al aardig vol. Gelukkig werd ons 5 minuten voor vertrek verteld dat wij alsnog meekonden en konden we onze reis beginnen....

2000 uren laten stonden we moe maar voldaan met een huge cocktail in de hand en onze voeten in het mooiste zand onder een palmboom te kijken naar de zonsondergang die verdween in de azuurblauwe zee. Maar hier vertellen wij de volgende keer meer over.

Liefs,

Jurgen en Marieke

1. Elmer ingeborg nathan:
    24 november 2012
    Hoi, leuk om jullie belevenissen weer te lezen!! Goede dag daar. Ps elmer heeft nu ook skype dus ff date plannen? ;)
  2. Inge:
    24 november 2012
    Geweldig mooi verslag en foto's hebben jullie weer gedeeld.... genieten en stiekem dromen doe ik....af en toe een rust moment is wel duidelijk... wat een kilometers...lieverds blijf genieten, pas goed op elkaar en op...juist naar jullie volgende spannende reisblog...xxx
  3. Thea:
    24 november 2012
    Fijn om weer wat van jullie te "horen".
  4. Jurgen en Marieke:
    24 november 2012
    Binnen tien minuten 3 reacties!! Erg leuk dat jullie het zo goed in de gaten houden! We hebben niet altijd een pc in de buurt om te kunnen reageren, maar we waarderen het enorm dat julliebzo met ons meeleven!! Kop kun krab oftewel bedankt!!
  5. Els:
    24 november 2012
    Wauwie zeg...jullie zien en beleven veel! Toch leren onderhandelen...anders moet je nu toch echt elk duppie omdraaien ...Foto's en verhaal zijn erg leuk om te zien en te lezen.
    Dikke kus voor jullie....hier dikke mist en ongeveer 3 graden. XXX
  6. Jurgen en Marieke:
    24 november 2012
    Poeh! Het weer is dus nog slechter als dat we hier dachten! Hopelijk snel een witte wereld?? Blijkbaar isbhet met onze foto niet helemaal goed gegaan, we missen nl. Nog een paar, die houden jullie tegoed!!! Groetjes daar!
  7. HJW:
    24 november 2012
    Dank voor jullie heerlijke verhalen. Ik heb echt het gevoel van een verstekeling - in de goede betekenins van het woord ;-) - aan boord van jullie ni al onvergetelijke wereldreis.
    De Thaise wijsheid voor gastvrijheid (foto) vind ik helemaal geweldig... vooral melden wat je niet hebt ...hahahah

Greetings2youBoth!
  8. Mies:
    He avontuuriers !!

Weer nice story ;)
    heerlijk die warmte maar die vochtigheid doet je de das om lekker zweten haha

Weer mooie photos wat kan de wereld toch mooi zijn op sommige plekken ;)

Genieten en tot gouw !!
    Greetz Mies
  9. Fieke:
    24 november 2012
    Gelukkig, Jurgen, heb je voor elke gelegenheid de goede zonnebril bij je!! En,Marieke,die oranje jurk zal je geweldig staan uit Cinderella's story!Door de mooie foto's geniet ik echt mee!!!
  10. Oma Krijger:
    11 december 2012
    Ik geniet met jullie mee,blijf gezond,wat zien jullie veel,kun je alles nog opslaan!!!Liefs Oma.