Vulkanen, Valleien & verwarmd water

10 november 2012 - Hiroshima, Japan

Het tweede blog is alweer een poosje geleden, dus wordt het weer eens tijd voor een nieuw verhaaltje! Ondertussen zijn we alweer vier weken onderweg en hebben we al ontzettend veel gezien van Japan.

We hebben in ons vorige blog natuurlijk veel aandacht besteedt aan de diertjes die Japan rijk is. Dit blog zal wat meer in het teken staan van de natuur in Japan. We zijn namelijk vanuit Okayama naar Shikoku vertrokken. Een eiland gescheiden van Honshu (het grootste eiland van Japan) door een binnenzee, de Seto Binnenzee. De trein denderde over een gigantische brug, wat ontzettend mooie uitzichten heeft opgeleverd.

Op Shikoku zijn we naar de Iya vallei geweest, een vallei doorklieft door een rivier. De gelijknamige Iya-rivier. Om toch aan de overkant te komen hebben ze eeuwen geleden touwbruggen over de rivier gemaakt. Ondertussen zijn hier nog een stuk of 3 van over.  Nadat wij over een van deze drie zijn gedenderd hangen er nu nog maar twee ;-). Omdat het gebied niet erg toeristisch is in het naseizoen, gaan de bussen in het plaatsje maar twee keer per dag naar de bruggen. Daarom hebben we een plaatsje in een toeristische toerbus (en boot) geboekt en reden we de hele dag in een busje vol met japanners en hebben we kunnen genieten van veel informatie over de bezienswaardigheden in Iya... in het Japans. Ondanks dat was de natuur prachtig en we hebben een hele andere kant van Japan kunnen zien.

Onze reis zette zich voort richting Matsuyama, een kustplaatsje aan de westzijde van het eiland. Dit plaatsje is vooral bekend vanwege de eeuwenoude "Dogo Onsen". Onsen zijn  natuurlijke warmwaterbronnen omgebouwd tot badhuizen. Dit konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan. Omdat we een beetje rustig aan deze nieuwe ervaring wilde wennen besloten we rond het avondeten te gaan om zo de toeristen een beetje te ontlopen.

Helaas hadden we niet bedacht dat het zaterdag was en het bad was dus afgeladen met naakte Japanners.  Het is namelijk niet toegestaan om zwemkleding aan te hebben.  En het is gescheiden. Helemaal alleen en poedeltje naakt zit je dus in een bad volgestouwd met Japanners. Fijn omdat je ze zo goed kan verstaan en je toch wel enigzins uit de toon valt ;) Een bijzondere ervaring al met al.

Vanuit Matsuyama hebben we een overtocht naar Kyushu met de ferry gemaakt. We kwamen aan in Beppu, deze staat bekend om zijn natuurlijke bronnen en kuuroorden. Ook kun je hier de negen "hells" vinden. Dit zijn thermale bronnen en worden in het japans Jigoku genoemd.  Bekijk de fotos maar eens en dan kun je je voorstellen hoe indrukwekkend dit was om te zien.

We zijn in totaal 3 dagen in Beppu gebleven en hebben nog een aantal keer lekker in een Onsen gekund (als je eenmaal in de Dogo Onsen bent geweest, kun je alle onsen aan). We vonden het jammer om hier weer weg te moeten, maar we hadden nog veel meer op de planning staan.

Vanuit Beppu was het maar een uur of 3 reizen met de trein (en bus, omdat een deel van de rails verwoest was door een typhoon vorig jaar) naar Aso.  Aso is helemaal niet zoals je verwacht. Het was eigenlijk een heel sociaal plekje. Hier staat een hele grote vulkaan waarbij je over het randje naar beneden kunt kijken. Er zijn wel meer actieve vulkanen in Japan, maar daar mag je dus niet bij in de buurt komen.

Tijdens onze eerste vier weken in Japan hebben we nooit te klagen gehad over het weer. Maar natuurlijk op het moment dat je een actieve vulkaan op gaat klimmen, ben je toch weer Nederlander. We troffen namelijk echt authentiek Nederlands weer aan, koud met een erg gure wind. Omdat Aso nog wel eens wat gas laat vliegen, konden we helaas niet al te lang boven blijven. Nadat we een kwartiertje boven zijn geweest stonken we een uur in de wind (een Aso-wind). Dus zijn we weer afgedaald naar Aso-stad (ook weer best wel sociaal). de rest van de dag hebben we nog lekker wat hier rondgehangen.

Vanuit Aso zijn we vertrokken naar Hiroshima. Hiroshima ligt weer op het grootste eiland van Japan, Honshu. Iedereen kent Hiroshima van de verschrikkelijke atoomramp.Het gebied waar de atoombom gevallen is, is nu het memorial park . Hier staan verschillende herdenkingstekens en een groot herdenkingsmuseum. In het memorialpark vind je bij de herdenkingstekens duizenden gevouwen origami kraanvogels. Dit ter nagedachtenis van de kinderslachtoffers van de ramp. In het museum werden indrukwekkende beelden en voorwerpen getoond die laten zien wat de bom allemaal heeft aangericht. In een straal van 4 km waren alle gebouwen verwoest en zijn ongeveer 140.000 mensen overleden aan de ontploffing of in de maanden hierna aan de gevolgen van de straling. Het museum liet ons achter met een brok in onze keel. Toch was het goed om ook deze kant van de Japanse geschiedenis te zien. Na twee dagen Hiroshima vertrokken we met de laatste dag op onze onbeperkt-reizen-treinpas naar Kyoto. Over onze laatste twee weken in Japan lezen jullie meer in onze volgende (en laatste Japan) blog!

Tot slot nog een kleine greep uit onze favoriete en minder favoriete gerechten van de afgelopen weken:

Okanomyaki (Japanse pannenkoek met noodles, groenten en vlees)
Yakitori (kipspiesjes met saus)
Sushi (heel veel)
Melonpan (rond suikerbroodje)
Pocky (sesamstokjes met chocola)
Tempura (in deeg gefrituurde garnalen en groenten)
Tonkatsu (gefrituurde en gebakken varkenslapjes)
Yakiniku (tafel bbq met vlees en groenten)
Broodje bapao met vreemde vullingen (zoals zuurzoute bonenpasta)
Chips met augurksmaak
Warme koffie (in blik uit een muntjesautomaat)
Varkensoor incl kraakbeen

En nog veel meer onherkenbaars waar we de naam niet van weten ;) Fijn weekend allemaal!

Liefs,

Jurgen & Marieke

1. Thea:
    10 november 2012
    Weer een prachtig verslag. Dat jullie nog tijd hadden om zo'n verhaal te tikken joh. Ik zie al met verlangen uit naar het volgende verslag.
  2. Inge:
    10 november 2012
    Weer even genoten van jullie verslag en foto's...en leuk dat 'BEPPU' ook even voorbij kwam...op naar een ander stukje wereld en ik zie het met een glimlach tegemoet, liefs xxx
  3. Oma Krijger:
    10 november 2012
    Lieve allebei,wat een gezellig en alng verhaal,ik druk het even af,en kan het vanavond nog eens even na lezen.
    Wat een indrukken,en lekker eten,is jullie gezondheid goed,?houden zo.Zie uit naar het volgende verslag.Oma.
  4. HJW:
    10 november 2012
    Een indrukwekkend verslag en heel beeldend geschreven; dank dat jullie dit met ons delen. Het badhuis met jullie twee als middelpunt, hilarisch... Zo dichtbij een vulkaan, geweldig. The Memorial, indrukwekkend. Thanks & Njoy! Big hug.
  5. Anita del grosso:
    10 november 2012
    Marieke en natuurlijk Jurgen...wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen...heel veel plezier en jullie ook een fijn weekend ...Anita
  6. Els:
    10 november 2012
    Wat prachtig allemaal! Humor en mooie natuur....alles te vinden. Genieten!! Dikke tuut van ons allemaal! Missyou xxx liefs hoeneatefite!! :-)
  7. Helena:
    10 november 2012
    Hey lieve schatten, wat een heerlijk hartverwarmend bericht. Fijn om jullie bijna op iedere foto te zien stralen! Ik wist het al uit het Skypen, maar je kunt ook echt zien dat jullie volop genieten. Die onsen en die warmwaterbronnen lijken mij natuurlijk het einde toe! Zie het al helemaal voor me, Marieke tussen al die japaneesjes!! Nog een paar daagjes Japan en dan op naar Hongkong om van daaruit weer verder te gaan! Geniet van elkaar en van alles wat jullie zien. Hvjullie,tuut mama
  8. Klaas Feenema:
    10 november 2012
    Heeey, weer een prachtig verslag! Kun je zo in boekvorm uitbrengen. Jullie genieten en dat is te zien! Dat doel is in ieder geval al bereikt. En zoals Obama al zei: "the best is yet to come", "This was only the beginning". Lieve schatten, geniet van alles en pas goed op elkaar dan doen wij dat hier ;-) dikke tuut, Pa
  9. Mies:
    10 november 2012
    Beetje laat met een reactie zie ik haha
    maar goed weer een hele beleving & weer nice pics super ;) hmm weer lekkere dingen gegeten zie ik & koffie in blik ? apart haha geniet van de natuur & tot de vlg blog konichiwa !!!
  10. Willy:
    Hoi,
    Wat weer een prachtig verhaal, wat zien en beleven jullie toch veel.
    Geweldig om te lezen, bedankt!!
    Ook de foto's, super!
    Een sportieve groet uit Bolsward.

Willy
  11. Hendrik Hensema:
    10 november 2012
    Prachtige verhalen en geweldige foto's! Je geeft mij een nostalgisch gevoel Jurgen.
  12. Evert:
    13 november 2012
    Wat leuk om te lezen!
    Have fun!!
  13. Hanna:
    13 november 2012
    Supergaaf!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wat ziet het er heerlijk Oosters uit allemaal. Lijkt me een gaaf land die veel indrukken achterlaat.. Lekker eten ook zeker?
    Hier op Inqu alles top! Zal je verslagen even uitprinten en ophangen op onze wall of fame! Jaja.. Irma heeft veel leuke dingen al gemaakt.. o.a. een nieuwe algemene flyer etc. Anyway ik zal je niet te veel boren met werkverhalen.

Geniet lekker!