Dear Deer, Monkey, Turtle and Fish,

27 oktober 2012 - Tokyo, Japan

Osaka
De afgelopen dagen hebben wij het dierenrijk van Japan eens verkend. We zijn begonnen in het Osaka Aquarium. Het was een regenachtige dag, dus perfect om in een binnenatractie door te brengen. Het Osaka aquarium staat aangeschreven als een van de beste Aquaria van Azie. Hier is ondere andere een Mantarog en Walvishaai te bewonderen in gigantisch grote tanks waarin verschillende oceanen werden weerspiegeld. Het was heel indrukwekkend om te bedenken dat wij volgende maand misschien wel tussen deze giganten zouden duiken (op Koh Tao, Thailand). Toen we lekker aan het wegdromen waren hierover, werd het aquarium ineens overspoeld met heeeeel veeel Japanse schoolkinderen (in het begin kawai, maar na een uur niet meer!). Dus besloten wij dat het tijd was om te gaan en even heel onjapans een ouderwets lekkere macdonalds hamburger met patat naar binnen te werken. Even geen rijst!

Arashiyama
De volgende dag gingen we naar Bamboo Forest in Arashiyama, vlakbij Kyoto. Dit is een bos met alleen maar torenhoge bamboe. Het stadje zelf was bezaaid met tempels, shrines en andere mooie historische gebouwen. Na hier lekker gewandeld te hebben zijn we s'middags omhoog geklommen naar Monkey Park. Zoals de naam en de foto`s al laten zien
liepen hier aapjes los rond. We konden ze voeren maar dat moest wel in een apart hokje want anders ben je je leven niet zeker. Hierdoor wisten aapjes dat er buiten het hok niet gevoerd werd en kon je dus rustig bij ze wandelen. Erg bijzonder!

Op de terugweg hebben wij onze eerste echte japanse restaurantervaring opgedaan bij Manzo. Op het menu stond Sushi, kip teriyaki met rijst, noodlesoep en koude boontjes met sesam. Konden we goed oefenen met stokjes ;) Helaas past het niet elke avond in het budget.

Nara
De volgende bestemming was Nara. Een vroegere hoofdstad van Japan met veel historische bezienswaardigheden en heilige herten. Herten zie je dan ook overal, maar dan ook echt overal. Ook hier kon je ze voeren maar dan niet in een hokje, dus overal waar je iets van eten (of papier) liet zien werd je belaagd door een horde herten. Dit heeft
Jurgen bijna een gat in zn broek bezorgd. Naast herten zijn er ook heel veel schildpadden in Nara. Ze zwemmen vrij in vijvertjes en rivieren en bijten gelukkig niet in je broek. Verder was Nara een prachtige stad met heel veel mooie oude gebouwen en tempels. Hier sliepen we ook voor het eerst in een traditionele Japanse slaapkamer. Dit is een kamer met rieten matten, schuifdeuren en futons (een soort dunne matrasjes op de grond). De eigenaar van het bed and breakfast was een aardige maar vreemde snuiter die ons de meest vieze japanse snoepjes ooit heeft laten proeven; Ume. Een soort zuurzoute pruimen.

Okayama
Hierna moesten we helaas weer verder. Dit keer naar het plaatsje Okayama, waar op zich niet veel te doen was maar wat wel een mooie uitvalsbasis was voor andere plaatsen in de buurt. Waaronder het oude stadje Kurashiki. Hier is een 500 jaar oude wijk nog helemaal intact gebleven. Toen we door deze wijk heen wandelden kwamen we een Canadees
tegen die al 7 jaar in Japan woonde. Hij bracht ons naar een authentiek restaurantje. Dit werd gerund door een oud dametje die geen woord engels sprak. De canadees deed daarom de bestelling voor ons in het Japans en wij lieten ons verrassen. We hebben hier heerlijk gegeten al kunnen we niet goed navertellen wat het precies was ;)

Okayama
In de middag zijn we nog in Okayama zelf op pad geweest en hebben we een mooie tuin en kasteel bekeken. De dag erna zijn wij naar de bergen in het noorden afgereisd en hebben kalksteengrotten en watervallen bezocht om deze dag vervolgens af te sluiten met een shopping spree in een winkelcentrum met outletstores. Aanwinsten; Vans schoenen met bloemetjes (marieke) en een GAP t-shirt (jurgen). Van al dat shoppen en sightseen krijg je reuze honger dus we sloten ons laatste avondje in Okayama af met een bezoek aan onze nieuwste ontdekking op eetgebied: De Sushi train. Dit is een lopende band met sushi op verschillende gekleurde bordjes. Iedere kleur staat voor een bepaalde prijs en aan het einde van de avond verzamel je de bordjes en word aan de hand hiervan de rekening bepaald. Tapas, maar dan op z'n Japans. Vers, snel, goedkoop en spatzuiver!

Er is nog veel meer te vertellen maar hier laten we ons tweede blog
eerst bij, zodat we ook nog wat te vertellen hebben als we terugkomen
;).

Wist u/jij trouwens dat men in Japan:

-altijd groter wil lijken dus verhoogde schoenzooltjes in de schoenen doet van 10 centimeter?
- overal roltrappen heeft?
- het eten van de menukaart in de etalage namaakt van plastic? What you see is what you get!
- evenveel geld betaalt voor een bak koffie als voor een biertje? (zo'n 4,- per bakje)
- stoplichten heeft met muziekjes?
- geen fan is van de zon? Daarom hebben japanners vaak een parasol/petje/paraplu bij zich en smeren ze zich massaal in met factor 50 bij de eerste zonnestralen.

Veel liefs,

Jurgen & Marieke

1. Helena:
    Hey schatten,
    Zo te zien hebben jullie het daar reuze naar je zin! Ben super jaloers op al die mooie dingen die jullie beleven, maar niet om op een matje op de grond te slapen, volgens mij krijg je een houten...
    Die Sushi-train moeten ze hier ook invoeren, concurrentie voor Tao!! Maar ik vind een bord boerenkool ook heerlijk, kun je beter van poepen haha. Geniet vooral van alles en maak mooie fotoi's om straks nog lang na te genieten.
    Hier alles goed, vanmorgen de eerste natte sneeuwvlokken gezien, brrrr. De winter komt eraan en die ontlopen jullie daar heerlijk!! Dikke tuut mama
  2. Inge:
    27 oktober 2012
    Weer een geweldig mooi verslag van jullie avontuur en wat een prachtige foto's....super om dit zo te delen met ons....tot gauw weer, liefs xxx
  3. Mies:
    27 oktober 2012
    Weer een hele beleving zie ik wel weer super !! Enjoy ;)
  4. HJW:
    27 oktober 2012
    Wat een prachtig verhaal weer met hele interessante wetenswaardigheden! De sushi trein heb ik ook mogen ervaren in Amsterdam ZO, een prachtig concept. Maar af en toe even Maccen lijkt me geen straf! Njoy!
  5. Thea:
    27 oktober 2012
    Heb me ook aangemeld voor jullie verslagen.
    Jullie doen waar menig 1 van droomt. Jullie hebben
    je leven lang iets om aan terug te denken
  6. Bjorn & Lisanne:
    27 oktober 2012
    Spatzuiver! Haha ;) wauw wat beleven jullie veel! Echt super om te lezen en zijn jullie toch nog een beetje dichtbij :) enjoy schatten, binnenkort even skypen!! Liefs Bjorn en lis
  7. Stefanie Verhoef:
    28 oktober 2012
    Hee Jurgen & Mariek!
    Wat leuk om weer te lezen! Super vet al die verhalen en foto's!
    Volg jullie op de voet! Binnenkort even mailen!
    Liefs, Steef
  8. Inge:
    29 oktober 2012
    De herfst is echt begonnen, de nachten zijn koud, omdat wintertijd is ingegaan al vroeg donker en dus gordijnen dicht en kaarsjes aan, des te meer voor jullie om extra te genieten van al het moois en prachtige bezienswaardigheden....liefs...
  9. Inge:
    7 november 2012
    Hallo lieve mensen ....hoessie? Vermaken jullie je nog een beetje? Ik ben weer reuze nieuwschierig hoor naar het volgende block....jullie avonturen en foto's....@enjoy en veel liefs.....